Facebook i jego siła w kreowaniu wizerunku

Facebook i jego siła w kreowaniu wizerunku

masz do nas pytanie?


Facebook i jego siła w kreowaniu wizerunku

Chcąc jak najlepiej opisać potęgę Facebooka, należy wyjść od definicji social media. W pierwszym kroku warto przyjrzeć się etymologii: słowo social pochodzi z języka angielskiego i oznacza towarzyski, socjalny, społeczny. W Polsce zamiennie używa się określenia media społecznościowe. Social media to platformy internetowe, oferujące narzędzia, dzięki którym istnieje komunikacja w sieci. Użytkownicy kanałów społecznościowych mogą generować różnorakie treści, a także je przeglądać, czytać, udostępniać.

Facebook to największa, najbardziej popularny kanał social media na świecie. Projekt powstał w 2004 roku z inicjatywy Marka Zuckerberga, które obecnie pełni funkcję dyrektora generalnego. Facebook to genialne narzędzie do budowania czy utrzymywania wizerunku firmy.  Jego największą zaletą w kontekście budowania silnej tożsamości, jest możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej, dzięki czemu komunikacja jest adekwatna i skuteczna. Trafny content to klucz do sukcesu, gdyż podnosi wartość marki oraz podkreśla jej profesjonalizm, a także obeznanie w temacie. Najciekawsze treści są chętnie udostępniane  i komentowane, co bardzo korzystnie wpływa na wizerunek firmy. Ponadto ogromnym plusem Facebooka jest możliwość sponsorowania wpisów. Nie jest to droga impreza, gdyż minimalny budżet dzienny wynosi 2 zł. Dodatkowym atutem jest oczywiście dostęp do szczegółowych statystyk, dzięki którym administrator strony wie, jaki kampania.Do kreowania ciekawych postów służą zdjęcia, filmy, grafiki i infografiki. Aktualnie materiały mogą być udostępniane w bardzo wysokiej jakości, zarówno na wersje komputerowe jak i mobilne.

Marki znakomicie potrafią wykorzystać potencjał Facebooka. Przykładem może być Tymbark, który nawiązał bardzo przyjacielskie relacje ze swoją publicznością. Dzięki kreatywnemu wykorzystywaniu haseł z kapsli zyskują wiele reakcji pod swoimi postami, ponadto rzetelnie odpisują swoim fanom na komentarze. Komunikacja Tymbark-odbiorcy to obustronny dialog, który bardzo pomaga tej firmie w budowaniu jej wizerunku.

Jednak nie wszystko jest takie kolorowe. Z uwagi na powszechny charakter, social media są także pułapką dla firm. To, co raz się pojawi na Facebooku, zostaje na zawsze w sieci.

Przykładem niefortunnej sytuacji, w której marka ucierpiała, jest post zamieszczony przez fanpage Żytnia Extra. Autorzy wpisu wykorzystali historyczne zdjęcie Krzysztofa Raczkowiaka przedstawiające grupę mężczyzn niosących jedną z ofiar Zbrodni Lubińskiej. Post momentalnie podchwyciły inne media, w tym Newsweek. Internet huczał od nieprzyjemnych komentarzy, więc agencja odpowiedzialna za tę kreację opublikowała publiczne przeprosiny. Natomiast Żytnia Extra ponownie pokazała, że nie potrafi zarządzać sytuacjami kryzysowymi w sieci i zwaliła całą winę na agencję. Fanpage wódki od 2015 roku jest nieaktywny.

Przekrój użytkowników Facebooka jest bardzo różnorodny, dzięki czemu komunikacja dociera do zupełnie różnych ludzi. Dzięki swoim funkcjom platforma ta połączyła ludzi z całego świata, co można wykorzystać w kreowaniu wizerunku. Facebook ma wiele zalet, jednak na szczególną uwagę zasługują:

  • wiele informacji zgromadzonych w jednym miejscu,
  • niejednolitość użytkowników,
  • precyzyjne docieranie do konkretnie określonych publiczności,
  • mierzalność efektów działań,
  • nawiązywanie personalnych relacji firmy z odbiorcą,
  • budowa zaufania,
  • możliwość stałego podglądania firm, także “od zaplecza”,
  • obserwacja konkurencji

Przemyślana komunikacja na Facebooku daje markom niesamowite korzyści. Warto pamiętać, że aby utworzyć więź z użytkownikami, trzeba mieć pomysł na content, bo Content is the king!