Bestseller widmo

Bestseller widmo

masz do nas pytanie?


Bestseller widmo

To będzie jedna z najciekawszych kampanii tego roku. Po tym jak internautka w zamkniętej grupie na Facebooku, postawiła pytanie nad zdjęciem opakowania, swoją drogą łudząco przypominającego okładki realistycznych i przygodowych powieści, kakao DecoMorreno o kolejne tomy autora książki – Internet zawrzał. Fejk, czyjaś, delikatnie ujmując, niewiedza, czy doskonale zaplanowana kampania?

Pewnie jeszcze długo będziemy się zastanawiać. Internauci uwielbiają takie wpadki, albo czekają na takie akcje. Lawina z postem ruszyła. Wpis opuścił zamkniętą grupę i za sprawą viralu dosłownie opanował sieć. Odtąd codzienny początek dnia wszystkim wyznaczało śledzenie bieżących losów tajemniczej powieści.

deco42Żart szybko zmienił lokalizację. Pomysł podłapało LubimyCzytać, jeden z największych w Polsce opiniotwórczych portali książkowych. I tutaj z chaosu Internetu zaczynają wyłaniać się prawdziwe perełki marketingu. Portal ten niezwykły produkt umieścił w swoim internetowym sklepie. Otrzymał profesjonalny blurb, tytuł „Najwyższa jakość” oraz wydawnictwo „Extra Ciemne”. Wtedy na poważnie zaczęliśmy się zastanawiać. Sieć oszalała. Lajki i udostępniania rosły z godziny na godzinę. Internauci od razu podłapali konwencję. Pojawiły się recenzje tworu kakao-książki. Zabierałem się za lekturę „Najwyższej jakości” od wielu lat, Twórczość tego autora towarzyszyła mojej rodzinie przez wiele pokoleń – to tylko nieliczne fragmenty.

Czytanie dawało nie tylko dobrą zabawę, ale również pozwalało obserwować, jak przypadkowo i spontanicznie tworzy się w sieci literatura na całkiem niezłym poziomie. A było co czytać. „Najwyższa jakość” nie próżnowała. Pojawiły się nowe odsłony tomu. Zmieniło się wydawnictwo. Wpisy czytelników popularyzował ASZdziennik i Wykop. Strona na Facebooku „Przeczytałem wszystkie książki DecoMorreno w 2016!”, uzyskała kilkadziesiąt tysięcy obserwujących i biorących udział w wydarzeniu ludzi, oraz przeszło 10 tysięcy udostępnień.

deco morrenoMarka podłapała (kontynuowała?) akcję, reklamując kolejne produkty w konwencji kampanii. Na Facebooku pojawił się konkurs. DecoMorreno prosiło o rozwinięcie pomysłu treści książki „Najwyższa jakość” w … komentarzach do wpisu. Mimo przeciętnych nagród (gratisy firmy), konkurs święcił triumfy. Otrzymał 4 tysiące polubień, prawie 500 nadesłanych historii rozwinęło fabularny pomysł. Każda opowieść zebrała od kilku do kilkuset lajków. Sam wysłałem pracę na konkurs, prosząc znajomych o moc wzniesionych w górę kciuków. W między czasie inni podchwytywali pomysły reklamując swoje produkty podobną formułą okładki. Grupa na Facebooku, od której wszystko się zaczęło, przyjęła przeszło 2 tysiące osób.

deco morreno plakatNie do końca wiadomo czy wygrała radosna niewiedza, czy przemyślane działania kreatywne. Na pewno wygrał producent i wszyscy, którzy szybko podłapali pomysł. Na tym chyba polegał cały urok. Ze wzruszeniem śledziliśmy kolejne odsłony tej zabawy. Cóż, to jedna z tych akcji, której po cichu życzyłaby sobie każda marka i agencja. Pokazało nam to, że Internet to wciąż żywe źródło możliwości i nośnych inspiracji. W zakłopotanie wprawiło tych, którzy wszystko już widzieli (przeczytali?) i nic ich nie zaskoczy. Cierpliwie czekamy na kolejne tego typu dzieła sieci, wiedząc, że nie trafiają się na co dzień.

A tymczasem… co nowego u DecoMorreno? Obecnie na stornie LubimyCzytać, pojawił się oficjalny wywiad z autorem cudownego bestsellera? Jeśli chcecie się dowiedzieć, co ma piernik do wiatraka i czy autor zjawi się na tegorocznych Targach Książki – zajrzyjcie tam! Aż dziw bierze, że nikt nie pomyślał o adaptacji książki… Czyżby? Na stronie „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!” od wczoraj oglądamy plakat nowego dzieła Stevena Spielberga. W „Najwyższej jakości” wystąpią Nicole Kidman, Tom Hanks i Hugh Jackman. Twórcy strony obiecują, że… to już po raz ostatni 😉